بازاریابی محتوا ترکیب جدیدی است که این روزها در محافل علمی بازاریابی و تبلیغات بسیار شنیده میشود. بسیاری از مخاطبان این مقاله نیز مطمئناً در مقطعی هرچند کوتاه، حداقل از نظر ذهنی درگیر این موضوع بودهاند؛ بااینوجود تعداد کمی هستند که به ماهیت آنچه درگیر آن بودهاند اشراف داشته باشند.
این عدم آگاهی غالباً به دلیل عدم تسلط بر بازاریابی محتوا و ناآگاهی از تعریف آن است. سجاد سلیمی مدیر بازاریابی شرکت پخش عقاب در این مقاله سعی کرده این مفهوم را به زبانی ساده تعریف کرده و در پایان توصیههایی برای مدیران سوپرمارکتها ارائه داده که به موفقیت آنها در بازاریابی محتوا کمک خواهد کرد.
یکی از مباحث داغ روز در بازاریابی و تبلیغات، بازاریابی محتوا (Content marketing) است. بازاریابی محتوا به اقداماتی درزمینه تولید محتوای رسانهای اشاره دارد که به حفظ مشتریان کنونی و به دست آوردن مشتریان جدید کمک میکند. محتوا میتواند اخبار، تحلیل، متن یا ویدئوی آموزشی، تصویر و هر پیام رسانهای دیگری باشد که مشتریان به آن توجه نشان دهند. نمونه پرکاربرد این امر را امروزه بهوفور در بازاریابی شرکتهای تولیدکننده موادغذایی یا ظروف آشپزخانهای میبینیم. این شرکتها با تولید محتوای آموزش آشپزی، دستور پخت هایی را در رسانههای مختلف ارائه میدهند که لازمه اجرای کامل آن استفاده از محصولات این شرکتهاست.
بازاریابی محتوا صرفاً به محتوای آموزشی مرتبط ختم نمیشود. بسیاری از شرکتها و تولیدکنندگان اطلاعات عمومی، آموزههای سلامتی، ترفندهای زندگی، مقاله و بسیاری ازایندست را به عنوان محتوای رسانهای در سایت و شبکههای اجتماعی خود منتشر میکنند. واکنش به مناسبات ملی، مذهبی و بینالمللی نیز در راستای بازاریابی محتوا قرار میگیرد. درواقع در بازاریابی محتوا نوع و موضوع محتوا گستره بسیار وسیعی را شامل میشود. مهم این است که موضوع برای مشتریان جذاب باشد تا آنها را به سمت شما هدایت کند و محتوای تولیدشده برچسب کسبوکارتان را داشته باشد. اینکه محتوا در رسانه شما انتشار پیدا کند و برچسب شما را داشته باشد، این اطمینان را میدهد که برند کسبوکار شما در کنار محتوا تکرار شده و شناخت از آن افزایش یابد.